Sunday 22 June 2008

Vorba romanului: "Ce mica e lumea! "

Acest post a inceput noaptea trecuta cand am dat pe National Geographic pe la 1 a.m. si am vazut un documentar despre radiatii gamma si explozii solare (lucruri extrem de interesante de altfel). Intodeauna m-au fascinat stelele, exploziile solare, distantele, planetele. Si sora mea statea la PC. Si se uita si ea. Si ca sa ii arat cat de mare e Soarele pe langa Pamant am luat o Enciclopedie Vizuala editata de Oxford (super tare cartea de altfel) si i-am aratat. Si apoi am inceput sa cautam pe Google comparatii intre Pamant si alte planete/stele. Am vazut Comparatia intre Pamant si Soare. Soarele are 1.400.000 km in diametru. Pamantul are 6.500 km (daca bine imi aduc aminte de la fizica). De peste 200 de ori mai mare la un calcul rapid. Soarele este la mijlocul vietii ei de stea (are 4.5 mld. ani) si are o temperatura de 5 500 grade Celsius (pretty hot parerea mea). Totusi, Soarele este o stea extrem, extrem de mica pe langa alte corpuri ceresti luminate din Univers.Tot cautand am dat de Antares (sau Arcturus, nu mai tin minte). Am fost super mirat cat mari pot fi unele corpuri pe langa Pamant. Dupa vreo 10 – 15 minute de stat pe google am dat de cea mai mare stea descoperita pana acum. Se afla in constelatia Canis Majoris (nu cred ca va spun prea multe cu numele asta) si i s-a dat numele de VY. Este o stea imensa. Gigantica. Am citit pe Wikipedia ca are aproximativ de 2100 de ori mai mare decat raza Soarelui. Din aceleasi surse am citit ca daca un om ar merge cu 5 km/h, 8h pe zi, timp de 2 ani si 11 luni ar reusi sa inconjoare Pamantul. Acelasi lucru l-ar face in 310 ani si 7 luni pe Soare. Pe VY Canis Majoris lucrurile se complica. Unui om cu performantele mentionate mai sus i-ar trebui 650 000 ani sa incoare cea mai mare stea descoperita pana acum... Aceasta imensa stea emite intr-o singura secunda gazele ce le emite Soarele intr-un an. Cateva chestii interesante am gasit si pe site-ul telescopului Hubble, telescop ce investigeaza si aceasta super stea printre multe altele. Foarte interesanta povestea telescopului (maybe alta data). Cercetatorii spun ca steaua fiind la sfarsitul vietii (avand doar putin peste 1000 ani de trait) reprezinta un bun obiect de studiu si intelegere a fenomenului de disparitie al unei stele. Evident totul se va incheia cu o imensa Supernova. Un semn ce dovedeste moartea stelei este tocmai aceasta eliberare de gaz. Prin aceste sufluri se pierde de 10 ori mai multa masa decat este necesara. Am uitat sa mentionez ca aceste stele foarte mari fac parte din « red superstars ». Stelele devin « red superstars » absorbind oxigen in centru sub gravitate si apoi incep sa creasca in volum. Aceasta stare se mentine timp de 500 000 ani. Prin expansiunea masei se vor pierde parti din stele si vor exploda in final (probabil) prin aceste supernova si emitand radiatii gamma. Am auns de unde am plecat ceea ce inseamna ca ne-am invartit intr-un ciclu. VY Canis Majoris a fost descoperit in 2004 si se estimeaza ca va exploda in jurul anului 3200. Steaua e la 5000 ani lumina departare. Destul de departe >:). Daca vine mai aproape oricum o observam noi cumva.
Si in final va intreb: Nu e mica lumea?




2 comments:

Anonymous said...

In sfarsit ceva ce ma intereseaza si pe me :D app can dam o tura ? ( de pamant bineinteles? )mare universu asta, n`ar fi risipa de spatiu sa locuim numa noi in el ? evident ca mai exista si altele..

norbi said...

mai am putea destul de usor sa locuim pe Marte de exemplu. Din cate stiu pe Marte este aceeasi forta gravitationala si sunt tot 4 anotimpuri si cam tot 365 de zile. Adica foarte tare si foarte aproape. Daca ai vreo 20 mil dolari sa mergem. Da-mi un beep sau un buzz cand mergem sa scoatem banii la bancomat. :D